Bakrena ruda iz borskog rudnika u Srbiji, čiji vlasnici su Kinezi, prevozi se željeznicom u Split i ispada iz vagona tijekom vožnje duž cijele Hrvatske, a u Splitu se prekrcava u brodove i odvozi u Kinu ili na tržišta širom svijeta

Stanovnici Kaštelanskog zaljeva i dalje su bez odgovora na pitanje – otkud opasni metali u zraku koji svakodnevno udišu?!

“Uznemirava nas to šta ne možemo nikako doći do realnih nalaza Državnog inspektorata. Mi smo to stalno očekivali i nekako je sve u zatišju jer smo u iščekivanju rezultata koji ne dolaze”, ističu iz inicijative “Za čisti zaljev“.

Detaljne informacije je službeno zatražio i Grad Split, ali je iz Državnog inspektorata stigla odbijenica jer je, kako im je poručeno, prevladao interes prava na ograničenje pristupa informacijama.

Tim povodom, prisjetimo se:

Izjave Filipa Rogošića, direktora tvrtke “Luka”, za Slobodnu Dalmaciju u veljači 2022. godine

Kinezi bakar iz svojih rudnika u Srbiji voze preko Splita: uskoro će stići 200.000 tona, a ubuduće pola milijuna tona godišnje. Ruda će dolaziti ‘Serbia Cargom‘, evo detalja velikog posla

– Sklopili smo posao s tvrtkom “Trans Cargo Logistic” iz Beograda, to je transportno poduzeće, za prijevoz bakrene rude iz rudnika u Boru, koji je u vlasništvu kineske tvrtke “Zijin Mining”.

Radi se o velikoj rudarskoj kompaniji, globalnom igraču s barem tridesetak rudnika crnih, obojenih i plemenitih metala (bakar, olovo, cink, željezo, zlato, platina…) na više kontinenata.

Splićani su s Kinezima zasad potpisali ugovor do kraja 2022. godine, ali Rogošić očekuje da će posao postati višegodišnja suradnja, ako svi dionici ispune uvjete iz ugovora. Glavni izazov mogao bi biti u ograničenoj propusnosti Ličke željezničke pruge koju Hrvatska desetljećima zanemaruje.

– Pruga nije elektrificirana, još se mora koristiti lokomotiva na dizelski pogon, što ozbiljno povećava trošak prijevoza. Čak višekratno! Drugi problem je njezin uspon, posebno između Splita, odnosno Kaštela i Perkovića. Na toj dionici lokomotiva ne može povući više od 850 tona, odnosno 16 vagona tereta.

Uprkos svemu, “HŽ Cargo” i država izišli su u susret poslovnoj prilici, i to povoljnijim komercijalnim uvjetima, kako bi se mogao realizirati ugovor. To je učinila i splitska Lučka uprava sniženjem svojih tarifa – kaže Rogošić.

Tijekom ove godine u Split će stići ukupno 200.000 tona bakrene rude iz Srbije, a ubuduće se planira prijevoz pola milijuna tona svake godine, prije svega zbog spomenutog ograničenja ličkog željezničkog koridora. Inače bi količine mogle biti znatno veće.

Ruda će se prevoziti prugom iz Bora do Šida – što će organizirati tvrtka “Serbia Cargo” – a od Tovarnika će kompozicije preuzimati “HŽ Cargo” i dovoziti teret u Split.

Rekordne količine

– Tjedno bi se dovozilo oko pet tisuća tona. Odnosno, svakog radnog dana kompozicija po 15 vagona, jer trenutačno nije moguće više zbog ograničenja koje smo spominjali. Radi se o sipkom teretu koji će do prekrcaja u brodove biti smješten u zatvorenom lučkom skladištu. Najveći je to poslovni iskorak splitske teretne luke u smislu organizacije logističkog lanca i maksimalnog iskorištavanja kapaciteta Ličke pruge – govori Rogošić.

U rotaciji će biti 192 vagona – polovicu će osigurati “HŽ Cargo”, a drugu “Serbia Cargo”. U posao je uključeno šest, sedam partnera, a jedan od hrvatskih je i “Jadroagent”, ugledni pomorski agent.

Nije nezanimljivo istaknuti da, uz ostale ugovorene poslove, lučki čelnici u ovoj godini očekuju rekordne količine: Trebali bismo prijeći čaroban broj od milijun tona prekrcanog tereta u Sjevernoj luci. Uz bakrenu rudu iz Srbije, tu je staro željezo koje prekrcavamo za zagrebačku tvrtku “Cezar” i kalcit, odnosno kamen, za slovensku kompaniju “Calcit”, kao i različiti tereti za “Cemex”. Tolikih količina nije bilo još od osamostaljenja Hrvatske – istaknuo je Rogošić.

Županijski vijećnici zgroženi ‘curenjem‘ bakrene rude iz vagona: Ovo je ugroza cijelog bazena Splita, Solina i Kaštela

Nelagodno je bilo gledati, a kamoli promišljati o štetnosti po zrak a time i po zdravlja Splićana, kada se prikazivo video-materijal koji je na Aktualnom satu Skupštine Splitsko-dalmatinske županije, u lipnju 2023. prezentirao je dr. Luka Roguljić, vijećnik HSP-a i potpredsjednik Skupštine, prenosi Slobodna Dalmacija.

– Kao liječnik postavljam pitanje jesmo li sve učinili da pomognemo stanovnicima koji žive u blizini Sjeverne luke ali i svim Splićanima, Solinjanima i Kaštelanima, jer ovo što se tamo događa je opasno onešišćenje po zdravlje svih.

Snimka, koju su mi ustupili zabrinuti građani je od 5. lipnja ove godine.

Pokazuje željezničke vagone za prijevoz bakrene rude, koja nije dobro uskladištena. Vagoni su “zavareni” pur-pjenom, no ruda koja je štetna za zdravlje “curi” na sve strane, a nisu dobro pokriveni ni ostali vagoni, što sve dovodi do onečišćenje zraka arsenom u Sjevernoj luci – upozorio je Roguljić.

Nizao je županijski vijećnik brojke, koje su izazivale jezu među skupštinarima.

– Zadnja tri mjerenja pokazala su 13 puta povišene koncentracije arsena u zraku, a pitanje je što je s vodom? Ima li i drugih opasnih metala kao što je olovo, kadmij, nikal?

Bakrena ruda je ispadala iz vagona tijekom vožnje duž cijele Hrvatske gdje god je željezniča pruga i gdje su vagoni prevoženi.

Kao liječnik upoznat sam s utjecajem arsena, olova, nikla, bakrene rude, na zdravlje! O dugoročnim posljedicama na ljudski organizam ne treba mnogo zboriti. Ovo je ugroza cjelog bazena – i Splita, Solina i Kaštela jer su vagoni na otvorenom, gdje se obavlja i pretovar opasnih sirovina.

Upitao je Roguljić dr. Željku Karin,ravnateljicu županijskog Nastavnog zavoda za javno zdravstvo, jesu li uzeti uzorci bakrene rude, budući su na snimci dislocirani vagoni prepuni te sirovine pa postoji bojazan kako nitko nije obratio pažnju, a kamoli mjerio indeks zagađenja, koji je moguć njihovim dolaskom u prostor Sjeverne luke.

– Osim uzoraka bakrene rude, imamo li dovoljno mjernih stanica za ispitivanje kakvoće zraka? – dopunio je pitanje Rogoljić prvoj dami ove županijske ustanove.

– Potražit ću konkretan odgovor i podatke od našeg Odjela za zrak koji provodi mjerenja u Sjevernoj luci, gdje se nalazi i bakrena ruda te druge tvari za koje se sumnja kako dolazi do povećane misija u zrak! Mi jesmo uzorkovali po nalogu Državnog inspektorata, kojima smo proslijedili i kvalitativno i kvantitativno mjerenje tog materijala.

Naš posao nije biranje mjesta odakle ćemo uzorke uzimati, to određuje Državni inspektorat, oni su nam pokazali odakle uzimamo uzorke i na osam pozicija smo to radili. Analizu smo poslali Inspektoratu, tako da od njih treba tražiti rezultate analize, mi ih nemamo – pojasnila je proceduru Karin.

Navela je kako u Splitsko-dalmatinskoj županiji imamo više mjernih stanica.

– Jedna je na našoj zgradi Zavoda, druga je u luci Split, sada su dvije postavljene u Sjevernoj luci po nalogu Grada Splita. Imamo mjernu postaju i u Svetom Kaji te u Kaštel Sućurcu, kao i na Karepovcu.

Što se Sjeverne luke tiče, ne znam imaju li elaborat o zaštiti okoliša, mi o tome ne odlučujemo, mi samo radimo mjerenja i upozoravamo kada se prelaze parametri – podvukla je Željka Karin.

Kako saznajemo od vijećnika Roguljića i samih građana, bakrena ruda dolazi iz Majdampeka iz Bora u Srbiji. Inače, Bor ima cijelo vrijeme visoku, čak 16 puta više od dozvoljenog koncentraciju arsena u zraku, što je već rezultiralo povećanom incidencijom pojave karcinoma kod stanovnika.
– Vagoni su danima bili u Solinu. Bakrena ruda ispada, iako su zatvorili vrata vagona pjenom, no gore su otvoreni! Znamo kako je Državni inspektorat uzeo uzorak iz vagona. Imaju i rezultate koje ne daju u javnost, nego nas upućuju na inspektorat. Imaju li utjecaj studije na okoliš, ni to ne znamo, i za to nas upućuju na inspektorat – kazuju nam zabrinuti građani. Inače, 13. lipnja je u Sjevernu luku uplovio brod koji je za Kinu ukrcao preostalu bakrenu rudu. Kako su nam javili čitatelji, kada su građani s Brda digli dron za snimanje, prekinut je ukrcaj tereta. Kako smo već pisali, nedavno je tvrtka “Luka” d.d. dio tereta na otvorenom prekrila ceradom, a radi se, kako doznajemo, baš o bakrenoj rudi.

Izjave Filipa Rogošića, direktora tvrtke “Luka”, za Slobodnu Dalmaciju u lipnju 2023. godine

Direktor Luke d.d.: ‘Nikad nismo prekrcavali bakrenu rudu, nego koncentrat bakra uskladišten u zatvorenom skladištu‘

Nakon teksta koji objavljenog na portalu Slobodna Dalmacija 13. lipnja 2023. na poveznici https://slobodnadalmacija.hr/split/zupanijski-vijecnici-zgrozeni-curenjem-bakrene-rude-iz-vagona-ovo-je-ugroza-cijelog-bazena-splita-solina-i-kastela-1298145  autorice Sandre Barčot pod naslovom “Županijski vijećnici zgroženi ‘curenjem‘ bakrene rude iz vagona: Ovo je ugroza cijelog bazena Splita, Solina i Kaštela”, javio se Luka Rogošić, direktor tvrtke “Luka” d.d.

– Tekst sadrži netočne navode koji mogu dovesti Vaše čitatelje u zabludu. Obraćamo vam se sa zahtjevom za objavom ovog reagiranja, a sve u skladu s čl. 40 Zakona o medijima.

Iako se u većini članka radi o prenesenim navodima županijskih vijećnika u kojima ima netočnih navoda, na samom kraju članka se navodi bez navodnika netočna i neprovjerena informacija koja se lako mogla provjeriti: “Kako smo već pisali, nedavno je tvrtka “Luka” d.d. dio tereta na otvorenom prekrila ceradom, a radi se, kako doznajemo, baš o bakrenoj rudi.”

Netočna je informacija da je dio tereta na otvorenom, koji je tvrtka “Luka” d.d. prekrila ceradom, bakrena ruda, već je u pitanju troska koja se skladišti na otvorenom do njezina najavljena smještaja u zatvorena skladišta.

Također, Luka Split nikada nije prekrcavala bakrenu rudu već isključivo koncentrat bakra podrijetlom iz Bora tijekom 2022. i početkom 2023. koji je od prvog dana bio uskladišten u zatvorenim skladištima o čemu je “Slobodna Dalmacija” ranije izvještavala.

Radi se inače o koncentratu sive boje za koji nisu utvrđene nikakve nepravilnosti pri manipulaciji od trenutka prijema u samu luku. Dodatno, za vrijeme provedenih mjerenja na Brdima nije bilo nikakvih operacija u luci vezano za spomenuti koncentrat bakra koji se nalazio u zatvorenom skladištu.

Uslijed povećanja transportnih troškova od strane HŽ Carga, koji je dopremao teret do područja u nadležnosti luke, ugovor nije obnovljen od strane naručitelja te je luka ovih dana u fazi otpremanja posljednjih skladištenih količina.

S ciljem zaštite okoliša i ljudskog zdravlja i u skladu sa svim pozitivnim propisima, “Luka” d.d. nastavlja poduzimati niz raspoloživih mjera i maksimalan angažman u svrhu smanjenja emisija prašine i uklanjanja eventualnih nedostataka s lučkoga područja kojim upravlja.

Na području industrijske zone Sjeverna Luka, kao što je vidljivo iz prenesene rasprave, djeluju i drugi pravni subjekti, na čije postupke “Luka” d.d. ne može utjecati – naveo je Rogošić.

Oznake:, , , , , ,

Komentiraj

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.